Birželio 17 d. tiesioginėje Webseminarų laidoje kalbinau advokatų kontoros „AAA Law” advokatą Andrių Iškauską el. parduotuvėms aktualia tema: kainų nurodymas, nubrauktų kainų pateikimas ir kainų lyginimas su konkurentų kainomis. Gavosi puiki pažintinė diskusija ir visi elektroninių parduotuvių rinkodarininkai ir valdytojai galėjo sužinoti kažką naujo.
Poreikį pasikalbėti šia tema sukėlė Konkurencijos tarybos skirtos baudos Pigu ir Cherry Media bei Konkurencijos tarnybos rengiamos rekomendacijos el. parduotuvėms dėl kainų palyginimo reklamose.
Laidoje aptarėme dvi pagrindines temas:
1) Nubrauktų kainų nurodymas;
2) Kainų lyginimas su kitomis el. parduotuvėmis.
Advokatui Andriui Iškauskui kėliau šiuos klausimus:
1. Bauda Pigu, dvi baudos Cherry Media už kainų neteisingą nurodymą. Įmonės tyčia nesilaiko įstatymų, KT siekia parodyti jog dirba, o gal trūksta aiškumo, kaip laikytis įstatymų?
2. Kokio tipo galima taikyti nubrauktas kainas? Kaip tai saugiai daryti?
3. 2013 m. patvirtino Klaidinančios ir neleidžiamos lyginamosios reklamos vertinimo gaires (toliau – Reklamos vertinimo gairės arba Gairės). Kartu su Gairėmis, Konkurencijos tarybos ekspertai parengė ir trumpą atmintinę, kurioje itin koncentruotai yra pristatomi svarbiausi reklamos vertinimo kriterijai, leistini ir neleistini teiginiai bei kita svarbi informacija. Kas naujo naujai rengiamose rekomendacijas?
4. Elektroninės komercijos asociacija jau iš anksto kritikuoja būsimas rekomendacijas dėl trūkumų trūkumų, nors patys jau prieš du metus generavo idėjas su KT dėl perbrauktų kainų ir berods buvo pasiekti tam tikri kompromisai. Didžiausias trūkumas – sena kaina turi būti išlaikyta mažiausiai 4 savaites, kad galima ją būtų įvardinti kaip buvusią kainą. Verslininkų atstovai teigia, jog taip verslai bus nekonkurencingi, nes kai kuriose aplinkinėse šalyse ne taip griežtai reglamentuojama.Ar yra kokie nors bendri visoms ES šalims ES teisės aktai reguliuojantys šiuos kainų nurodymo niuansus? Gal jie pagelbėtų sudarant vienodas sąlygas konkurencijai ES?
5. El. komercijos asociacija sako, kad taisyklių projekte trūksta aiškumo. Pvz. kainas galima lyginti su to paties laikotarpio kainomis praeityje. Kas tai per laikotarpis? Diena, valanda?
6. Prieš metus Vianor gavo baudą už „žemiausią kaina” ir „50% visoms Nokian padangoms”. Čia bene aiškiausias reikalas, bet kodėl verslai vis dar lipa ant šio grėblio?
7. Prieš du metus vyko Mediamarkto ir IMK teismai dėl kainų lyginimo ir jų fotografavimo. Prieš 4 m. IMK gavo baudą, nes fotografavo kainas. Ar dabar jau visiems e-verslams aišku kas ir kaip galima, o kas neleidžiama?
8. Asociacija sako, kad gali iškilti nesusipratimų dėl konkurentų kainos fiksacijos. Jei lygini savo kainą su konkurento, turės būti užfiksuota konkurento prekės kainos data ir vieta – kur ir kada ta kaina buvo taikyta. Tačiau neaišku, kaip reikės tą kainą užfiksuoti, – daryti ekrano nuotrauką ar dar kaip nors. Kaip būtų saugu ją užfiksuoti?
9. Konkurencijos tarnyba pati viską stebi ir pastebi ar jiems padeda pastebėti konkurentai?
10. Konkurencijos tarybos ekspertai 2013 m. išnagrinėjo apie 300 pranešimų dėl galimai klaidinančios reklamos ir išsiuntė reklaminės veiklos subjektams net 119 įspėjimų, siūlančių pakeisti reklamą arba nutraukti galimai klaidinančios reklamos sklaidą. Panašu, kad tai masinis reiškinys. Gal baudos turėtų būti padidintos, kad vartotojai masiškai nebūtų klaidinami?