Ramų atostogų sezoną sudrumstė audringa diskusija FB „Lietuvos webo profesionalų” grupėje apie kontraversišką Simono Slabšinsko ir Džiugo Gudiškio elektroninę knygą „SEO mokymai”. Viskas prasidėjo nuo to, jog Simonas paskelbė apie galimybę įsigyti jo el. knygą per grupinių apsipirkimų tinklapį beta.lt

Komentarų audrą sukėlė tai, jog:
– knyga vadinasi „SEO mokymai”
– jos didoka kaina – 134€
– reklamuojama kaip „puikus įrankis užsidirbti”
– reklamuojama, jog sužinosite nuo A iki Z apie SEO.

Beveik visi komentuojantys knygos nebuvo skaitę. Kai kurie matė tik jos turinį.

Po to Simonas Slabšinskas atsiuntė man šią knygą ir paprašė parašyti atsiliepimą apie ją.
Perskaičiau ir žemiau pateikiu savo komentarą.

Pirmiausia pastebėsiu, jog autoriai tikrai įdėjo daug pastangų ir stengėsi viską labai detaliai ir pažingsniui aprašyti. Štai, kad ir Google Keyword Planner įrankio aprašymui skirta daug dėmesio, detaliai aprašant kiekvieną mygtuką ir elementą. Knygos struktūra irgi logiška ir nuosekli.

Nepaisant to, skaitant susimąsčiau, kam vis dėlto skirta knyga? Iš aiškinimų, kas yra Google organinė paieška ir panašių detalių, susidaro įspūdis, jog knyga skirta „žaliems”. Bet jei knyga skirta pradedantiesiems, tuomet joje įvesčiau kelis esminius patobulinimus, be kurių ši knyga man atrodo yra netinkama naudoti pradedantiesiems, o patyrusiems yra per „silpna”:
1) Prioritetai. Kas yra svarbiausia? Be ko negalima apsieiti ir kas yra tik „nice to have”? Nuo ko pradėti jei negalime tam skirti daug dėmesio? Kokie vidinio SEO elementai yra patys svarbiausi? Tai gerai yra atlikta įrankyje Woorank, kur pradžioje pateikiamas prioritetų sąrašas, o vėliau prie kiekvieno ataskaitos punkto pateikiamas įvertinimas pagal svarbą bei pagal įdiegimo sudėtingumą.
2) Akcentavimas ir reziumavimas. Tiek svarbi, tiek nesvarbi informacija knygoje pateikta vienodai, todėl pradedantieji, nesuprasdami, kas svarbiausia, gali pradėti gilinti į tai, kas nesvarbu ir/ar pro pirštus praleisti tai, kas svarbiausia.

Kalbant apie paskirtį, labai svarbu rašant tokią knygą apsispręsti, bus ji skirta rinkodarininkams ar IT specialistams ir tada atitinkamai dėliojamas turinys. Mat dažnas rinkodarininkas ar smulkaus verslo savininkas gali nesuprasti patarimo „neblokuoti robots.txt stiliaus failų” arba pulti į neviltį perskaitęs „Jei Jūsų svetainės puslapiai yra nukreipiami automatiškai, įsitikinkite, kad “Googlebot” būtų taip pat deramai nukreipti. “Googlebot” nukeipimą palaiko “HTTP” arba “JavaScript” pagalba.”.
Todėl Webakademijos SEO mokymuose rinkodarininkams nurodome, kokias ir kaip formuoti užduotis savo IT specialistams bei į ką patiems gilintis neverta, nes tai yra IT specialisto darbai.

Kai kur patys tekstai parašyti taip, kad jie suprantami tik patyrusiems SEO srityje. Tarkime „Išorinė optimizacija < ...> lemia 70-80% paieškos rezultatų”. Profesionalas supras apie ką eina kalba, bet pradedantysis gali suprasti neteisingai.

Arba rašoma, jog SEO ROI reikia apskaičiuoti ir pateikia formulę „ROI=LTV-CAC”, bet kaip apskaičiuoti tą LTV lieka neaišku.

Na ir, žinoma, 56-iuose puslapiuose tikrai nėra pateikta viskas nuo A iki Z, o tik pateikti pagrindai.

Štai pavyzdys turinio, pateikiamo bet kaip:
„Norint, kad paieškos sistemos nelaikytų Jūsų puslapio turinio dublikuotu, reikalingas šis kodas:
link rel=”Alternate” hreflang=”en” href=”domenas.com”
link rel=”Alternate” hreflang=”lt” href=”domenas.com/lt”

(VS past. – skliaustus aš pats nuėmiau)

Pradedančiajam garantuotai kils dešimt klausimų:
– kas yra dublikuotas turinys”
– kodėl reikia, kad nelaikytų dublikuotu?
– kur dėti šį kodą?
– ar jį dėti kaip čia parašyta, ar kažkaip pakeisti?

O jei manysime, kad ši pastraipa yra ne pradedantiesiems, tai ji irgi nėra pakankamai išsami, palyginus su Google rekomendacijomis.

UX/turinio kokybės temai skirta tik mažiau nei vienas puslapis, t.y. tiek pat, kiek domenų sąrašui, kuris niekam nereikalingas arba microformatų sąrašui, kas yra daug kartų mažesnės svarbos nei UX ar turinio kokybė.

Tad reziumuojant darau tokią išvadą: svarbu nusistatyti savo tikslinį segmentą ir orientuoti knygą jam, nes dabar jei knygą paima pradedantysis, jis galvoja, kad čia ne jam, o pažengusiam specialistui ir atvirkščiai – pažengęs galvoja, kad knyga skirta pradedantiesiems. Jei knygą paima rinkodarininkas, tai galvoja, kad čia IT specialistui skirtas vadovėlis ir atvirkščiai – IT specialistas galvoja, jog tai yra resursas, skirtas rinkodaros specialistui.

Mano vertinimu, e-knyga turėtų kainuoti ne daugiu 10€. Popierinę galima būtų bandyti parduoti ir už 20€, bet dar gerokai prie jos padirbėjus ir pritaikius vienam pasirinktam naudotojų segmentui.

Nepaisant mano gal kiek per daug kritiško atsiliepimo, manau, kad turimas turinys sudaro puikias prielaidas nepriekaištingam antrajam leidimui, jei bus pakoreguoti esminiai momentai, sudėti teisingi akcentai. Linkiu autoriams entuziazmo ir noro padėti Lietuvos interneto rinkodarininkams tobulėti!